Het regent. Ophélie brengt me met de wagen van Dertien-12 naar de bouwwerf van Pietje Pek, om de bouwvakkers te portretteren.
In de onverwarmde barak is Dirk, de aannemer, mijn eerste model.
Nummer twee is metser Bart. Hij poseert met ontbloot bovenlijf zodat zijn tattoos er ook op kunnen.
Dan is er manus van alles Marino. De concentratie verlegt zich even als voor het raam op de eerste verdieping van het gebouw ernaast een vrouw verschijnt. Er huist daar een collectief van vrouwelijke advocaten, dat kennelijk tot de verbeelding spreekt.
Bekister Björn is de volgende, sympathieke man. Dat zijn ze allemaal.
Czeslaw, ook bekister, komt als laatste binnen. Hij poseert stil en aandachtig; alleen op ‘t laatst lijkt zijn blik wat weg te zakken.
Door het barak-raam zie ik Marino in de regen staan, z’n neus in de heg; wachtend op het wonder.
Kunstenaar
Roeland Zijlstra
Project
Pietje Park - Brugge
Kunstbemiddeling
Pierre Muylle
Jaar
2016
Kunstintegratie ikv VIPA
Pierre Muylle:
“Van bij de eerste ontmoeting in het bureau begon Roeland portretten te maken van de medewerkers en andere betrokkenen. Eerst in het atelier zelf, dan ook op de werf van het kinderdagverblijf Pietje Park in Brugge en bij de opdrachtgever, Mieke Hoste.
Uit de ene ontmoeting volgde de andere en telkens vond het gesprek plaats op dezelfde wijze: twee stoelen tegenover elkaar, zoeken naar juiste lichtinval, Roeland neemt tekenblok en –materiaal, de persoon tegenover hem probeert een houding aan te nemen en te houden. Soms wordt er gepraat, vaker gezwegen; het is een ontmoeting die intenser is dan een doorsnee gesprek.
Vanuit zijn eigen praktijk en persoonlijkheid snuffelt de kunstenaar aan de oorsprong van het gebouw: de ontmoeting. We zien in dit korte tasten een fractie van alle personen en ontmoetingen die noodzakelijk zijn om een behoefte te laten groeien naar een idee, een idee naar een project, een project naar een realisatie, een realisatie naar een gebruik.
Dit complexe proces krijgt in de handen van Roeland Zijlstra een lichtheid. De koppen roepen bij hem de ontmoetingen op, die ontmoetingen dan weer andere beelden, andere verwonderingen die zijn pad hebben gekruist.”
Roeland Zijlstra baseerde zijn kunstinterpretatie op het project Pietje Park in Brugge.