P2510 A2 2021 10 26

Kinderopvang Torhout

Gelegen tussen woonwijk en schoolsite, op die fijne grens tussen wonen en leren, wordt een naschoolse kinderopvang gepland… Wij hebben er een gebouw voor ogen dat buiten spelen stimuleert, maar ook pedagogisch een wakkere kijk op het leven van de kinderen biedt. Een slim gebouw, dat tegelijkertijd de groene buitenruimte maximaliseert.

Het programma dat gevraagd wordt is vrij groot voor de site. Als we het buitenspelen willen maximaliseren, is stapelen de waardigste spelregel. ‘Een spontane stapeling waar op geklommen, van gegleden en op gerend kan worden’.

Dat beloofden we aan onze 10-jarige zelf…

De volledige buitenruimte werd een speel-park, waar kinderen vrij in kunnen bewegen, en waar de beschutting van hun binnen-kamer nooit ver af is. Vanuit elke ruimte krijgen kinderen zicht op de tuin, en vanuit elke plek in de tuin zicht op het gebouw. Dit dirigeert de verwelkomende attitude binnen ons ontwerp.

Zowel het gebouw als de tuin zien wij open te stellen voor de buurt, ook buiten de openingsuren van de opvang. De ruimtes kunnen gebruikt worden, en de tuin kan betreden worden. Een open BKO, zowel binnen als buiten. Stilaan vervagen de grenzen tussen school, opvang en buurt op een graduele, zachte manier. Iedereen op de site leeft, speelt, knutselt of leert in nauw contact met elkaar, het zonlicht, buitenruimtes en tuin.

Ook in het interieur spenderen we volop aandacht aan de verschillende gevoelens en karakters van de kinderen in het gebouw. We maken open speelruimtes, geborgen plekjes, stilteplekken, prikkelrijk of net prikkelarm… in het interieur zit een mooie uitdaging om tot in de kleinste details kinderen te ondersteunen. Het interieur moet mee spelen met de kinderen, mee feesten, treuren, zingen, zwijgen of lachen…

De circulatie binnen, rond en op het gebouw is slim bedacht. We bieden een kind of begeleid(st)er steeds de keuze om via buiten of via binnen te circuleren. Binnen zit de circulatie compact omheen een centrale traphal, waarbij de diverse lokalen kunnen afgesloten of geopend worden. Op elke verdieping liggen circulatie-dekken bij de leefgroepen, waar het heerlijk wandelen, rennen, lezen, keuvelen, picknicken of zonnen is…

In ons ontwerp van zowel de kamers als de circulatie gonst de kracht van het ‘ont-moeten’, en het aanbieden van keuzes aan de kinderen: ze worden geprikkeld om nieuwe paden te nemen, om nieuwe ruimtes te ontdekken of ànders te gebruiken.

Nieuwsgierig te zijn.

Overal wacht een avontuur. Het is er spannend, maar ook vertrouwelijk…

Wij hopen de kinderen maar ook de begeleiders een levenshouding mee te geven. Naast het bouwen draait het hier vooral om bij dit ontwerp.

De coronacrisis riep dit project een plotse halt toe. Gelukkig zijn goede ideeën niet gevoelig aan een fluctuerende markt… Wij zijn overtuigd dat de ingrediënten van dit project rijk genoeg zijn om een volgend project te kruiden… Een ‘thoughts-project’ pur sang.

P2510 A2 2021 10 26
Gulliver s travels u l p54pqu0 v1
372 voorgevel 3
IMG 2729 v1
IMG 2737
IMG 2743

"Een kleine wereld in een grote, een grote wereld in een kleine, een huis als een stad, een stad als een huis, een thuis voor kinderen"

Aldo Van Eyck - burgerweeshuis

372 GEBOUW3 BINNENBEELD5
Gelijkvloers
Niveau 1
372 BKO Torhout exploded view ppt A4 vert
372 BKO Torhout exploded view ppt A4 sas
Inplanting 1 250